Eğer sizden sokakları süpürmeniz istenirse Michelangelo'nun resim yaptığı, Beethoven'in beste yaptığı veya Shakespear'in şiir yazdığı gibi süpürün. O kadar güzel süpürün ki herkes durup burada dünyanın en iyi çöpçüsü yaşıyormuş desin. Marthin Luther KİNG |
DEĞER NEDİR? |
· Mevlana Mesnevisinde "Değer Nedir?" diye sorar ve cevaplar:
· "Buğday ve un değerlidir. Asıl amaç ve ürün olan ekmek daha değerlidir.
· En değerli nedir? Tohumun ekmeğe dönüşmesine şükreden insan daha değerlidir.
· Bu insan sadece bedenini değil canını da beslemiştir. Önce yok olmuş sonra başak vermiştir."
DEĞERLER EĞİTİMİ NEDİR? |
Değerler Eğitimi, "Değerleri öğretmek için açık bir girişim" olarak tanımlanabilir.
NİÇİN DEĞERLER EĞİTİMİ? |
Anne, babalar ve eğitimciler olarak sormamız gereken soruların başında şunlar gelir:
Hızlı ve baş döndürücü şekilde değişim içinde olan değerler, bunlarla baş etmek zorunda kalan ve değer karmaşası yaşayan çocuklar için değer aktarımı çok daha önemli bir hâle gelmiştir. Ortak değerler oluşturamayan bir toplumun bütünleşme değil, tersine toplumsal çözülme yaşaması kaçınılmaz bir gerçektir. Çocuklarımızın zihinlerini bilgiyle doldurarak öğretim yaparken gönüllerini de sevgiyle donatıp onların ahlâklı birer fert olarak yetişmeleri için okullarımızda Değerler Eğitimi çalışması yapmamız gerektiğine inandık.
DEĞERLER EĞİTİM PROGRAMININ AMAÇLARI |
Öğrencilere temel insanî değer ve erdemlerin kazandırılması, değerlere karşı duyarlılık oluşturulması ve onları davranışa dönüştürülmesi,
DÜNYADA DEĞERLER EĞİTİMİ |
Değerler Eğitimi, Yasayan Değerler Eğitim Programı (YDEP) adı altında 1995 yılında Birleşmiş Milletlerin 50. yıl dönümü kutlamaları için Brahma Kumar is`in hazırladığı uluslararası bir proje olarak uygulanmaya başlanmıştır.
UNESCO tarafından desteklenen bu eğitim, tüm dünya eğitimcilerinin ortak olduğu "Yaşayan Değerler Eğitimi" adlı bir eğitimdir. Demokrasi, adalet, özgürlük gibi evrensel değerlerin öğrencilere kazandırılmasında telkin yolu değil, 'etkinlik temelli' yaklaşımlar yaygın olarak kullanılmıştır. Ayrıca değerler eğitimine yönelik farklı yaş grubundaki öğrenci ve öğretmenler için materyaller geliştirilmiştir.
"Daha iyi bir dünya için değerlerimizi paylaşalım" isimli bu proje; iş birliği, özgürlük, mutluluk, dürüstlük, sevgi, alçakgönüllülük, barış, saygı, sorumluluk, sadelik, hoşgörü, birlik olarak 12 evrensel değere odaklanmıştır. YDEP, Mart 2000′de 64 ülkede 1800 okulda uygulanmaktaydı.
DEĞERLER EĞİTİMİNİ NASIL VERMELİYİZ? |
Program, birbirini tamamlayan üç boyutta geliştirilmiş etkinlikleri içermektedir:
(1) Sınıf İçi Etkinlikler,
(2) Okul İçi Etkinlikler,
(3) Aileye Yönelik Etkinlikler.
OKUL ETKİNLİKLERİ |
SINIF ETKİNLİKLERİ |
AİLEYE YÖNELİK ETKİNLİKLER |
Çocuklarımıza kazandırmaya çalıştığımız bu değer ve davranışların kalıcı olması, okul-aile işbirliği sayesinde mümkün olacaktır. Değerler eğitimine aileleri de dâhil etmek için Veli mektuplarıyla ailelere bilgi verilecek, okul web sitelerinde ve sınıf toplantılarında değerler eğitimi konusunda bilgilendirmeler yapılacaktır.
AİLE EĞİTİMLERİ ÖNEMLİ!
Değerler Eğitim uygulamaları öğrencilerde dış disiplin yerine iç disiplini geliştirecek ve akademik başarıya da doğrudan etki edecektir. Tek kanatlı kuş uçamaz. Sınıf içinde sınıf rehber öğretmenleri tarafından uygulanacak etkinlik örnekleri Rehberli servisi tarafından okullara temin edilecektir. Bu etkinlikler sadece birer örnektir. Değerler Eğitimi Okul Yürütme Komisyonu bu etkinlikleri geliştirip zenginleştirebilir. Yapılan etkinlikler okullar arasında paylaşılabilir.
Elimiz Taşın Altında... Değerlerle ilgili etkinlikler; rehberlik ve serbest zaman etkinlik saatlerinde,etkinliklere uygun branş derslerinde,kulüp çalışmalarında ve ders dışı çalışmalarda ilgili öğretmen tarafından yürütülecektir. Bütün branş öğretmenleri ele alınan değere derslerinde muhakkak 3-5 dakika da olsa değinecek, öğrencilerle ilgili sorunlara yaklaşırken de seçilen değeri vurgulayacaktır. |
Değerler Eğitimi Etkinlik Kitabına erişim için tıklayınız.